lecebochce.pl

Blog o turystyce, sporcie i zdrowiu

Lifestyle

Jak dbać o zdrowie psychiczne? – garść cennych porad

Jak dbać o zdrowie psychiczne? – garść cennych porad

Zgodnie z definicją prezentowaną przez Światową Organizację Zdrowia, zdrowie psychiczne to pojęcie szerokie i dotyczy dobrostanu człowieka w bardzo wielu wymiarach. Obejmują one bowiem nie tylko dobrostan psychiczny i fizyczny, ale również dobrostan społeczny oraz zdolność do samorealizacji i rozwoju. Zdrowie psychiczne obejmuje zatem aspekty uwarunkowane między innymi środowiskowo czy kulturowo.

Czym jest zdrowie psychiczne?

Jak wspomniano powyżej, zdrowie psychiczne nie oznacza jedynie braku określonych dolegliwości. Brak choroby powinien iść bowiem w parze ze zdolnością do rozwoju czy zaangażowaniem w życie społeczne. Nie bez znaczenia jest również możliwość osiągania zadowolenia z pracy, związku, odnoszenie sukcesów oraz poczucie odpowiedzialności za podejmowane decyzje.

W jaki sposób można dbać o zdrowie psychiczne?

Wielu pacjentów ma wątpliwości dotyczące tego, jak dbać o zdrowie psychiczne. Otóż, kluczem do sukcesu w tym zakresie jest działanie kompleksowe. Powinno ono obejmować między innymi zadbanie o właściwy odpoczynek i regenerujący sen. Powinien on trwać od siedmiu do dziewięciu godzin na dobę. Poza tym, ważne jest stosowanie zdrowiej i zbilansowanej diety bogatej w substancje odżywcze, w tym choćby witaminy oraz minerały. Codzienny jadłospis powinien być bogaty w warzywa i owoce, a także produkty mleczne i chude mięso. W diecie ograniczona powinna być żywność przetworzona, nadmiar soli oraz sztuczne dodatki, takie jak konserwanty czy barwniki. Nie bez znaczenia jest również zadbanie o prawidłowe nawodnienie organizmu oraz ograniczenie spożycia alkoholu czy zaprzestanie palenia papierosów. Dobre samopoczucie oraz wysoka samoocena mogą być osiągane poprzez regularną aktywność fizyczną. Codzienny ruch na świeżym powietrzu przyczynia się do wzrostu wydolności ciała, poprawy kondycji oraz uwalniania hormonów szczęścia. Komfort psychiczny wymaga również dobrych relacji międzyludzkich. W tym przypadku obejmują one nie tylko grono rodziny, ale również miejsce pracy.

Kiedy warto skorzystać ze wsparcia?

Przedłużający się obniżony nastój oraz brak chęci do działania powinny być wskazaniem do odbycia konsultacji ze specjalistą. Wśród innych niepokojących objawów wymienić należy: problemy ze snem, pogorszenie apetytu, niepokój, rozdrażnienie czy trudności z koncentracją i decyzyjnością. W tym przypadku wsparcia można szukać w poradni zdrowia psychicznego. Zalecana jest wówczas konsultacja psychologiczna lub psychiatryczna. Podczas niej specjalista oceni stan zdrowia pacjenta oraz zaproponuje odpowiedni sposób leczenia. W niektórych przypadkach wystarczająca okazuje się rozmowa ze specjalistą, w innych konieczne jest wdrożenie farmakoterapii. Osoby borykające się z problemami o podłożu psychicznym mogą również korzystać z tak zwanych telefonów wsparcia. Pracownicy infolinii są w tym wypadku dostępni przez całą dobę i gotowi nieść pomoc. W tym przypadku ze specjalistycznej pomocy mogą skorzystać zarówno dzieci, jak i osoby nieco starsze.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.