Obniżenie wydajności i wypalenie zawodowe nie są wcale nieuniknionymi stanami. Co więcej, dziś nie koncentrujemy się wyłącznie na eliminowaniu ich skutków, ale i zapobieganiu tym zjawiskom. Jednym z najskuteczniejszych sposobów na to, aby im przeciwdziałać jest work life balance, warto więc dowiedzieć się więcej na temat tego rozwiązania.
Work life balance – co to jest?
Koncepcja work life balance wcale nie jest nowością. Narodziła się przecież na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych ubiegłego wieku, a więc wtedy, gdy rozwijały się też największe korporacje. Te często stawiały przed osobami zatrudnionymi przez siebie wymóg bycia zaangażowanymi w stu procentach. Nie każdy radził sobie jednakowo dobrze z pełnym oddaniem się pracy, szybko okazało się więc, że wydajność pracowników spadała, a oni sami nieustannie narzekali na przemęczenie. Gdy kolejni z nich mieli diagnozowane nerwice jasnym stało się to, że nie można już ignorować związku pomiędzy obowiązkami zawodowymi i życiem prywatnym oraz wydajnością i zadowoleniem z pracy. Nadszarpnięcie pewnej równowagi skutkowało zmianami, które były nie na rękę pracodawcom, koncepcja work life balance pozwalała zaś na rozwiązanie tego problemu. Czym jest więc work life balance? Można założyć, że termin ten opisuje stan, w którym życie zawodowe łączy się i uzupełnia z prywatnym tworząc całość.
Work life balance – przegląd korzyści
Wcielenie w życie koncepcji work life balance może być trudne i z pewnością lepiej mówić w tym kontekście o procesie, a nie o pojedynczym działaniu. Warto jednak podejmować kolejne próby, bo korzyści, jakie niesie za sobą ten stan są wyjątkowe. Na pierwszy plan wysuwa się wzrost zadowolenia z pracy przy jednoczesnym wzroście wydajności, nie bez znaczenia wydaje się jednak i to, że mamy do czynienia ze zmniejszeniem intensywności i skali tych konfliktów, które związane są z życiem rodzinnym. Wdrożenie omawianej koncepcji może przyczynić się również do poprawy kondycji, nie tylko w ujęciu psychicznym, ale również fizycznym, a także do rozsądniejszego dysponowania czasem. Co ciekawe, choć początkowo można odnieść wrażenie, że mówimy o rozwiązaniu, które odsuwa zatrudnionego od pracy, okazuje się, że znalezienie równowagi między życiem zawodowym i prywatnym wpływa na jakość pracy, a co za tym idzie – na zadowolenie klientów.
Work life balance – od czego zacząć?
Istnieje przynajmniej kilka zasad koncepcji work life balance, które dobrze jest wziąć sobie do serca, a jedną z najważniejszych jest bez wątpienia ta, która mówi o znaczeniu wypoczynku. Powszechnie wiadomo, że jest on wyjątkowo ważny, a jednocześnie tak wiele osób nie radzi sobie z odcięciem się od pracy. Przynajmniej raz w roku należy więc pomyśleć o dłuższym urlopie, a na nim – o poświęceniu się rodzinie. Warto pamiętać też o tym, że choć praca jest ważna, nigdy nie jest najważniejsza. Warto mieć więc także inne pasje i cele, poświęcać im czas i nie zaniedbywać ich. Łatwo jest znajdować wymówki, czy jednak ich poszukiwanie ma w ogóle sens?