Zwiedzanie Jerozolimy – zabytki Starego Miasta

Zwiedzanie Jerozolimy - zabytki starego miasta

Zwiedzanie Jerozolimy było dla nas naturalnym i obowiązkowym punktem wizyty w Izraelu. Co prawda zarezerwowaliśmy na Jerozolimę tylko jeden dzień, ale wiedzieliśmy, że będzie to ważny i ciekawy punkt wyjazdu. Tak też oczywiście było. Jerozolima, a dokładnie Stare Miasto, to unikalna mieszanka kultur, gdzie na powierzchni niecałego kilometra kwadratowego znajdują się najświętsze miejsca chrześcijan, żydów i muzułmanów (…oraz Ormian). Zapraszamy do naszej relacji!

Jerozolima – informacje praktyczne

Do Jerozolimy z Tel Awiwu wybraliśmy się zwyczajnym autobusem Egged o numerze 405. Z Tel Awiwu bo był to nasz punkt podstawowy podczas wyjazdu do Izraela, o czym więcej piszemy we wpisach dot. informacji praktycznych i atrakcji Tel Awiwu. Stacją początkową wyjazdu był centralny dworzec Ha-Hagana, a docelową główny dworzec autobusowy w Jerozolimie. Podróż trwa około godzinę, bilety w cenie 16 szekli można kupić w autobusie, rozkład dostępny jest na stronie przewoźnika, a w pojazdach dostępne jest WiFi. Do autobusu była spora kolejka i musieliśmy przepuścić jeden kurs. Kolejne są w odstępach 15-20 minut więc nie było to zbyt dużym problemem. Poza tym podróż przebiegła zupełnie standardowo. Równie bezproblemowy był przejazd tramwajem spod dworca w okolicę Bramy Jafy, gdzie zaczęliśmy zwiedzanie Jerozolimy.

Początkowo planowaliśmy stawić się w okolicy Bramy Jafy o godzinie 11.00, kiedy to rusza Free Tour of Jerusalem (wycieczki startują codziennie o 11.00 i 14.00). Spóźniliśmy się jednak nieco więc rozpoczęliśmy od wizyty w znajdującej się nieopodal informacji turystycznej, gdzie otrzymaliśmy mapę i kilka wskazówek. Plan był prosty – przez dwie godziny staramy się przejść główną trasę Starego Miasta i poczuć jego klimat, a na godzinę 14.00 wracamy do punktu początkowego i uczestniczymy w drugiej turze z serii Free Tour. Pomimo bardzo wysokiej temperatury (35°C) plan został zrealizowany. Przez dwie godziny zrobiliśmy podstawowe rozeznanie i wróciliśmy pod Bramę Jafy. Wycieczka była bardzo ciekawa, jednak ze względu na ograniczony czas musieliśmy poprzestać na zaplanowanych dwóch godzinach, choć zwiedzanie (już bez nas) trwało jeszcze chwilę dłużej.

Zwiedzanie Jerozolimy – Ściana Płaczu

Jerozolima chyba wszystkim w pierwszej kolejności kojarzy się ze Ścianą Płaczu czyli Murem Zachodnim – jedyną zachowaną częścią Świątyni Jerozolimskiej i świętym miejscem judaizmu. Warto zaznaczyć, że ze względu na ograniczony czas wycieczka pod znakiem Free Tour nie uwzględnia podejścia pod Ścianę Płaczu. W planie jest za to wejście na dach, z którego rozciąga się znakomity widok na ten fragment Starego Miasta. Jeśli jednak zdecydujecie się na ten rodzaj zwiedzania, warto potraktować go jako okazję do poznania historii Jerozolimy w pigułce i zlokalizowania tych ważnych miejsc, które następnie zwiedzicie kompleksowo. My zrobiliśmy to przed.

Ściana Płaczu jest dostępna po krótkiej kontroli bagażu. Jest podzielona drewnianym płotem na część męską i żeńską. Mężczyźni obowiązkowo muszą mieć nakrycie głowy, przy wejściu znajduje się kosz z jarmułkami, które można nieodpłatnie wypożyczyć. Kobiety powinny unikać odsłaniania ramion i kolan. Przy Murze panuje atmosfera zadumy i modlitwy, ortodoksyjni i nieortodoksyjni Żydzi modlą się i wtykają w zagłębienia Ściany karteczki z modlitwami. W okolicy jest też zazwyczaj sporo turystów, którzy zresztą tak jak i my, zaburzają nieco powagę sytuacji, kręcąc się z telefonami i aparatami.

Jerozolima – dzielnice Starego Miasta

Zwiedzanie Jerozolimy warto zorganizować tak, żeby trasa przebiegała przez wszystkie cztery dzielnice Starego Miasta – żydowską, muzułmańską, chrześcijańską i ormiańską. O ile obecność trzech pierwszych dzielnic wydaje się naturalna, o tyle zastanawiająca jest dzielnica ormiańska. Ormianie są chrześcijanami, ale potrzeba podkreślania własnej odrębności doprowadziła do powstania na terenie Starego Miasta zamkniętej enklawy. Na teren tej najmniejszej dzielnicy niestety nie ma wstępu z zewnątrz. Przeciwieństwem spokojnej i cichej dzielnicy ormiańskiej jest dzielnica muzułmańska – największa, najbardziej zaludniona i najgłośniejsza. Nie sposób nie zorientować się gdzie się kończy, a gdzie zaczyna. Odróżnia ją wielka krzątanina, zapach przypraw, stragany stają się od razu bardziej barwne i hałaśliwe.

O wiele spokojniejsza jest dzielnica chrześcijańska – tu jednak nie mogliśmy uwolnić się od zapachu kadzidła. W dzielnicy, oczywiście poza samymi miejscami kultu, wydają się dominować sklepy z dewocjonaliami. Ostatnia już dzielnica żydowska to z kolei najnowsza część Starego Miasta. W latach 1948-1967 została niemal doszczętnie zniszczona. Po tym czasie została zrekonstruowana, ale nie da się ukryć, że budynki są nowsze i o wiele bardziej zadbane. Każdą z dostępnych warto odwiedzić, a w dzielnicy muzułmańskiej, w okolicy Bramy Damasceńskiej, polecamy skusić się na falafla lub shawarmę.

Jerozolima – zabytki Starego Miasta

Jerozolima, poza Ścianą Płaczu, to także Góra Oliwna, bazylika Grobu Świętego, Kopuła na Skale i Meczet Al-Aksa. Kopuła na Skale i znajdujący się obok dużo mniej okazały Meczet Al-Aksa to jedne z najważniejszych miejsc dla muzułmanów. Kopuła na Skale nie jest świątynią, a miejscem otaczającym świętą skałę, która miała być podstawą wniebowstąpienia Mahometa (według Biblii ta sama skała była miejscem złożenia Izaaka w ofierze). Sąsiadujący z Kopułą Meczet Al-Aksa może pomieścić 30000 wiernych i to on pełni główne funkcje świątynne.

Z kolei dla chrześcijan to Bazylika Grobu Świętego jest miejscem szczególnego kultu. W odróżnieniu od Wzgórza Świątynnego, na którym znajduje się Kopuła na Skale, do bazyliki Grobu Świętego jest bardzo łatwy dostęp. Bazylika jest miejscem złożenia do grobu i zmartwychwstania Jezusa i służy aż sześciu różnym odłamom chrześcijaństwa – prawosławnemu, łacińskiemu, ormiańskiemu, syryjskiemu, etiopskiemu i koptyjskiemu. Panuje w niej specyficzny klimat podkreślający podział religijny. Znajduje się tu Kamień Namaszczenia i kaplica, w której znajduje się Grób Jezusa. Jeśli będziecie w Jerozolimie dłużej, warto także rozważyć wizytę na Górze Oliwnej czyli miejscu wniebowstąpienia Jezusa. Znajdziecie tu m.in. Kopułę Wniebowstąpienia i najbardziej znany Cmentarz Żydowski. Wyznawcy wszystkich trzech głównych religii uważają, że to własnie na Górze Oliwnej nastąpi dzień sądu ostatecznego. Dla ateistów jest to miejsce ze świetnym widokiem na Jerozolimę.

Podsumowanie

Jak widać zwiedzanie Jerozolimy potraktowaliśmy bardzo ulgowo. Ograniczyliśmy się do spędzenia kilku godzin na Starym Mieście i zobaczenia z pewnej odległości najważniejszych miejsc kultu. Uznaliśmy, że to punkt obowiązkowy, ale nie taki był główny cel i charakter wyjazdu. Gdyby to Jerozolima była meritum naszego wyjazdu, tam skierowalibyśmy pierwsze kroki z lotniska i takie rozwiązanie rekomendujemy wszystkim, których ten krótki wpis zaciekawi. Na Jerozolimę potrzebnych jest przynajmniej kilka dni dlatego kiedy kupicie bilety do Izraela zastanówcie się czy to Jerozolima czy Tel Awiw ma być celem numer jeden. Chyba, że będzie to Hajfa lub Ejlat. Koniecznie dajcie znać jak to wygląda lub będzie wyglądało w Waszym przypadku!

Zapraszamy także do pozostałych części relacji z Izraela:
–> Atrakcje Tel Awiwu – co warto zobaczyć?
–> Tel Awiw – informacje praktyczne i zwiedzanie Starej Jafy

Podobał Ci się nasz wpis? Przejdź do strony głównej Lecebochce.pl i zobacz wszystkie najnowsze relacje. Polub też nasz profil na Facebooku, TwitterzeInstagramie żeby zawsze być na bieżąco!

4 thoughts on “Zwiedzanie Jerozolimy – zabytki Starego Miasta

1. Generalnie Jerozolima to ważny kierunek dla wierzących. Ale z drugiej strony też wielki kawałek historii. Na pewno w każdym przypadku warto przynajmniej na te kilka godzin zajrzeć!

1. Dzięki wielkie za tak użyteczne informacje, zwiedzanie na pewno będzie prostsze! Szczególnie, że też będę tylko kilka godzin. I po tych rekomendacjach na pewno skorzystam z free tour – dzięki!

1. W takim przypadku koniecznie skorzystaj z tego formatu zwiedzania, w dwie godziny zobaczysz wszystko, co najważniejsze i wyrobisz sobie plan dalszego zwiedzania. Samemu często trudno odnaleźć się w topografii nowego miejsca w tak krótkim czasie.